Meedoen met social media is leuk, maar levert het bedrijven ook daadwerkelijk iets op? Het meedoen kost tijd en een bedrijf zal zich dan ook (terecht) afvragen welke concrete resultaten en voordelen het hieruit kan halen. De kracht van social media zit hem, zoals het woord het al zegt, in de communicatie en interactie met andere collega’s, (potentiële) klanten en leveranciers.

Een groter netwerk

LinkedIn bij uitstek biedt bedrijven een goede mogelijkheid om het netwerk uit te breiden. Een bedrijf kan zich hier met een eigen profiel promoten, nieuwe producten onder de aandacht brengen, laten zien welke medewerkers er werken, of er vacatures zijn en een eigen LinkedIngroep met discussies starten. Tevreden klanten kunnen het bedrijf aanraden, wat weer tot nieuwe klanten leidt. LinkedIn kan ook worden ingezet om actief personen te benaderen.

Ook ondernemers zelf en werknemers kunnen met hun persoonlijke profiel het bedrijf promoten. Zij kunnen ‘lid’ worden van relevante andere LinkedIngroepen en mee discussiëren over belangrijke onderwerpen. Een goed profiel van alle medewerkers op LinkedIn is dus even zo belangrijk als een bedrijfsprofiel.
Ook Hyves en Facebook bieden bedrijven een goede gelegenheid om het netwerk uit te breiden.

Adverteren

Social netwerksites zoals Hyves weten veel van hun leden. Hoe meer ‘leden’ informatie over zichzelf invullen, des te gerichter kunnen deze sites reclame of wervingsactiviteiten afstemmen op de gebruiker. Bedrijven kunnen hiervan gebruik maken. Met het adverteren kunnen zij zich specificeren op onder meer leeftijd, geslacht, plaats, tijd, opleiding, interesses en branche.

Werven

Veel recruiters zijn tot de conclusie gekomen dat social media als Facebook, Twitter en vooral LinkedIn goede aanvullingen of soms vervanging zijn voor de grote banensites. Dit meldde het Wall Street Journaal enige tijd geleden. Op LinkedIn ontstaan inmiddels speciale groepen waar vacatures worden aangeboden. Ook in specifieke discussiegroepen zie je vaak een onderdeel banen gezocht c.q. aangeboden. Recruiters maken er al veel gebruik van. Voor bedrijven is het dus belangrijk om hierop aan te sluiten. Nog relatief nieuw is dat ook via Twitter personeelswerving plaatsvindt. Het initiatief Twitterbaan.nl is sinds december 2010 actief en heeft naar eigen zeggen al meer dan 100.000 vacatures vermeld staan.

Kernwaarden voor gebruik social media

Social media verschillen zoals gezegd van traditionele media. Het doorgronden van deze verschillen en de heersende dynamiek is dus van belang. Hieronder staan een aantal punten die inzicht geven in het zakelijk gebruik van social media:

  • Participatie
    Social media gaan over gesprekken en over het bouwen van relaties. Gebruikers zenden niet alleen, maar luisteren naar elkaar, stellen vragen, betrekken mensen bij elkaar, linken mensen en informatie met elkaar en inspireren anderen. Meedoen dus!
  • Authenticiteit
    Op social netwerken gaat het er niet om slimmer te zijn dan je volgers: gebruikers van social media zijn over het algemeen open, authentiek en eerlijk.
  • Vertrouwen
    Gesprekken op het web zijn niet te controleren of te sturen. Een bericht posten betekent dus je kwetsbaar opstellen. Een goed verhaal, eerlijkheid en authenticiteit winnen snel vertrouwen en zorgen ervoor dat het verhaal verder verteld wordt.
  • Inzet
    Gebruikers investeren tijd en moeite in hun netwerk om relaties op te bouwen en te onderhouden. Meedoen aan social media vergt dus inzet, terwijl harde resultaten niet altijd even eenvoudig te meten zijn.