Facebook noemt elk soort content een Edge. Een foto is een edge en een statusupdate is een edge. Zelfs de like van een statusupdate is een edge. Kortweg kun je zeggen dat elke interactie een edge is.

Al deze Edges komen in de news feed van een fan terecht. Maar niet allemaal in chronologische volgorde. De voor de fan meest belangrijke posts komen naar voren. Deze volgorde wordt gebaseerd op Affiniteit, Gewicht en Tijd.

Affiniteit

De mate waarin een fan met een merk omgaat is belangrijk voor de posts die de fan in zijn news feed krijgt. Kijkt hij vaak op de fanpagina zelf, liket en/of reageert hij op berichten? Dan komen alle posts van het merk langs. Diegene heeft immers affiniteit met het merk. Kijkt diegene nooit op de fanpagina en liket of reageert ook niet op berichten? Dan verdwijnen de posts ook langzaam uit de news feed om zelfs niet meer tevoorschijn te komen. Conversie creëren is dus erg belangrijk.

Gewicht

Facebook heeft elke soort interactie een waarde gegeven. Helaas heeft het bedrijf deze waardes niet vrijgegeven, maar we kunnen wel stellen dat foto’s, video’s en links een hogere waarde hebben dan bijvoorbeeld een like van een statusupdate. Als je fans hebt die graag fotoalbums doorbladeren is het handig om elke post een foto mee te geven. Wanneer zij juist veel op links klikken die je naar een externe pagina sturen is het juist weer handig om vaker links te plaatsen.

Tijd

De meest voor de hand liggende reden: Hoe recent is de post? Hoe recenter de post is geplaatst, hoe groter de kans dat een fan hem bekijkt. Wanneer fans pas na 18.00 uur actief zijn is het dus niet heel tactisch om je post om 09.00 uur ‘s morgens te plaatsen.

Tips om je edgerank te verhogen:

  1. Wees direct, vraag om in je bericht om deze te delen, leuk te vinden of commentaar te geven!
  2. Plaats minstens een keer per dag een bericht.
  3. Gebruik foto’s en video’s.
  4. Timing: Het is bewezen dat op dinsdag, woensdag en in het weekend berichten meer gedeeld, leuk gevonden worden. Maak hier gebruik van.
  5. Biedt je volgers een kortings, aanbieding of een wedstrijd aan.
  6. Maak geen gebruik van derden partijen zoals Tweerdeck of Hootsuite. Post direct vanaf Facebook.
  7. Hou het kort en simpel 80 tekens of minder ontvangen doorgaans meer ‘likes’.
  8. Stel open vragen!