Dan Zarella, social media analist, doet regelmatig onderzoek naar de impact van social media en hoe je dit effectiever in kunt zetten. In een recent onderzoek zijn 1,3 miljoen statusupdates opĀ Facebookgeanalyseerd afkomstig van 10.000 verschillende bedrijfspaginaās. Het onderzoek geeft een aantal handige tips over het werken aan āvind-ik-leuksā, reacties en gedeelde statusupdates op Facebook.Ā In dit artikel worden de meest interessante inzichten uit het onderzoek op een rij gezet.
Type statusupdate
Uit het onderzoek blijkt dat het plaatsen vanĀ afbeeldingen in een Facebook statusupdate zorgen voor de meeste interactie.Ā Bij zowel vind-ik-leuks, reacties als gedeelde statusupdates ligt het percentage bij afbeeldingen het hoogst. Wanneer het gaat om een tekstbericht als statusupdate, dan is het aantal reacties iets groter dan bij andere vormen van content.Ā Bij het plaatsen van statusupdates, is video als contenttype een goede tweede wat de interactie stimuleert.
Lengte van de statusupdate
De lengte van de Facebook statusupdate is mede bepalend voor het aantal āvind-ik-leuksā of het delen van het bericht. Volgens het onderzoek leveren korte statusupdates (0 tot 100 leestekens) meer āvind-ik-leuksā op dan langere (vanaf 100 leestekens). Langere statusupdates blijken volgens het onderzoek het delen op Facebook meer te stimuleren.
Het beste moment om een statusupdate te plaatsen
Zaterdag en zondag zijn volgens de onderzochte statusupdates de beste dagen waarbij de kans het meest hoog is om āvind-ik-leuksā te krijgen op geplaatste statusupdates.Ā Voor alle dagen geldt dat content die ās avonds wordt geplaatst vanaf een Facebook bedrijfspagina,Ā meer vind-ik-leuks verkrijgen dan overdag. In de onderzochte statusupdates was een piek te zien rond acht uur ās avonds waarop veel statusupdates werden geliked. Het delen van statusupdates wordt volgens het onderzoek vroeg in de avond het meeste gedaan. Rond zes uur ās avonds is een piek te zien het het aantal statusupdates dat wordt gedeeld.
Infographic: How to Get More Likes, Comments and Shares
In onderstaandeĀ infographicĀ vanĀ Dan ZarellaĀ zijn alle inzichten uit het onderzoek gevisualiseerd.
heel goed om te weten