Tips voor een goede Facebook advertentie

facebook (1)

Facebook pixel

De Facebook Pixel is één van de belangrijkste voorwaarden voor het succes van Facebook adverteren. Dit komt doordat Facebook door middel van een stukje code(de pixel) je website en het type bezoeker leert begrijpen.

De juiste afbeelding

De afbeelding is datgene wat de aandacht van de “Facebook scroller” trekt. Daarna komt pas de tekst.  Die afbeelding moet de aandacht trekken, je boodschap ondersteunen en mensen aanzetten om verder te lezen of door te klikken.

  • Gebruik bij voorkeur eigen beelden. Plaats je een foto bij 'ons team', toon dan ook echt je eigen team.
  • Maak je regelmatig gebruik van stockbeelden, let dan goed op welke beelden je kiest en verlies daarbij je doelgroep
    niet uit het oog. Toon geen grote zaal met honderden mensen als je workshops geeft voor kleine groepjes.
  • Gebruik beelden met heldere kleuren, vermijd rommelige foto's
  • Gebruik een herkenbaar gezicht of een mascotte waardoor mensen je posts snel herkennen. Gebruik deze beelden ook op je website.
  • Toon beelden van klanten die gebruik maken van je dienst of product
  • Gebruik nooit beelden van Google, mogelijk rust er auteursrecht op wat je een serieuze geldboete kan opleveren.

Gebruik video

Overweeg het gebruik van video in je facebook advertentie. Video is ontzettend populair en kan je bereik enorm verhogen. Belangrijk is wel dat je je video rechtstreeks oplaadt op Facebook en geen gebruik maakt van een YouTube link. Facebook is namelijk de concurrentie aangegaan met YouTube en ziet dus liever geen links verschijnen van dat kanaal.

  • Trek de aandacht binnen de eerste 3 seconden, zodat de gebruiker blijft kijken.
  • Vertel eventueel in het begin dat er op het einde nog een mooie aanbod volgt.
  • Veel mensen kijken op smartphone zonder geluid, dus zorg ervoor dat de boodschap duidelijk is zonder geluid of voorzie ondertiteling
  • Voeg een call-to-action toe op het einde van je video, bv een link naar je website
  • gebruik je vaak video op Facebook, maak dan het tabblad video's actief, je krijgt dan een pagina met een mooi overzicht van al je Facebook video's

Bepaal je doel

Voor je start met een campagne is het belangrijk om zeer goed te weten welk doel je wil bereiken. Wil je meer bezoekers op je website? Of meer volgers voor je Facebookpagina? Of wil je dat mensen je app installeren? Facebook biedt verschillende mogelijkheden, aan jou om het juiste doel te kiezen.

Mogelijke doelstellingen voor je Facebook advertentie:

  • Verkeer naar je website: meer bezoekers naar je website trekken
  • Bereik: je advertentie wordt getoond aan zoveel mogelijk mensen
  • Appinstallaties: je wil dat je app zoveel mogelijk geïnstalleerd worden
  • Videoweergaven: je video wordt zo veel mogelijk tonen
  • Leads genereren: mensen kunnen naam en e-mailadres achterlaten via een Facebook formulier
  • Betrokkenheid bij bericht: je wil vooral dat mensen reageren, liken en/of delen
  • Pagina-vind-ik-leuks: je wil meer likes voor je Facebook bedrijfspagina
  • Reacties op evenementen: je wil vooral aandacht voor je evenement
  • Chatberichten: laat mensen reageren via chat en neem persoonlijk contact op
  • Conversies: je wil een bepaalde actie meten. Dat kan een aankoop zijn maar ook bv de download van een e-boek
  • Verkopen uit catalogus: heb je een catalogus met producten op facebook, dan kan je met deze doelstelling de verkoop stimuleren
  • Winkelverkeer: organiseer meer bezoekers naar je fysieke winkel

Schrijf een sterke tekst

Schrijf een advertentietekst die de aandacht trekt of nieuwsgierigheid wekt zodat mensen verder willen lezen. Gebruik woorden die aanzetten tot actie zoals 'nu, snel, ontdek, help, alleen vandaag, beperkt aanbod, gratis,....'
Test zowel met lange als korte teksten. Er wordt vaak gezegd dat je tekst kort en krachtig moet zijn, maar in praktijk blijkt dat langere teksten vaak juist meer resultaat opleveren.

Test verschillende beelden en teksten

Facebook biedt sinds korte tijd de mogelijkheid om binnen één campagne verschillende beelden, teksten en call-to-actions te testen. Facebook gaat dan op zoek naar de combinatie met de beste resultaten en laat die verder lopen.

Besteed aandacht aan je landingspagina

De meeste Facebook advertentiecampagnes verwijzen naar een landingspagina op een website. De kwaliteit van die landingspagina bepaalt het succes van je campagne.

Kies de juiste call-to-action.

Onderaan je advertentie komt een call-to-action knop die je doelgroep moet aanzetten de volgende stap te nemen. De keuzes die je hebt, zijn afhankelijk van het gekozen doel bij het opzetten van je campagne. Kies steeds de call-to-action die het best aansluit bij je boodschap.

Richt je tot de juiste doelgroep.

Het bepalen van de juiste doelgroep is één van de belangrijkste onderdelen van je campagne. Als je niet de juiste mensen bereikt, gooi je je budget weg. Facebook biedt verschillende manieren om doelgroepen op te zetten.

Wil je mensen bereiken die je bedrijf nog niet kennen dan kan je een doelgroep aanmaken op basis van regio, leeftijd, geslacht en interesses. Maar je kan ook gebruik maken van een vergelijkbare doelgroep op basis van je websitebezoekers, e-maillijst of Facebookfans. Facebook gaat dan zelf een analyse maken van die groep en spreekt vervolgens een nieuwe groep aan die de dezelfde kenmerken vertoont. Meestal werkt deze tactiek beter, dus het is zeker de moeite waard om dit uit te testen.

Toon je advertentie op de juiste plaatsen en kanalen.

Met de advertentietool van Facebook kan je niet enkel op Facebook adverteren maar ook op Instagram en op het audience network. Het audience network is een netwerk van websites en apps buiten Facebook en maakt het mogelijk je bereik ook buiten Facebook te vergroten. Dat is zeker het proberen waard al raad ik je wel aan steeds de resultaten op te volgen via de statistieken. Daarnaast kan je ook binnen Facebook en Instagram nog een aantal keuzes maken en bv beslissen om je advertenties wel of niet te tonen in stories, marketplace, in-stream video, enz.

Hieronder een overzicht van de belangrijkste kanalen en mogelijkheden:

  • Desktop en/of mobiel
  • Facebook nieuwsoverzicht
  • Instagram overzicht
  • Facebook marketplace
  • Facebook video overzichten
  • Rechterkolom op Facebook
  • Instagram explore
  • Messenger
  • Facebook stories
  • Instagram stories
  • Messenger stories
  • In-stream video's op Facebook
  • Facebook zoekresultaten
  • Gesponsorde chatberichten in messenger
  • Facebook expressartikelen
  • Audience network

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *