Social media marketing strategieën voor een vrouwelijk doelpubliek

Heb je plannen om via social media een vrouwelijk doelpubliek te bereiken? Dan zullen deze tips je waarschijnlijk als muziek in de oren klinken. Een studie van Women’s Marketing Inc. onderzocht namelijk hoe vrouwen social media gebruiken en baseerde zich daarop om enkele interessante social media marketing strategieën uit te werken die ideaal zijn om vrouwelijk doelpubliek te targetten.

Vrouwen kopen meer van merken die ze via social media volgen

Dat vrouwen meer dan mannen aanwezig zijn op social media is al langer bekend. Nieuw is echter het gegeven dat vrouwen ook vaker geneigd zijn om dingen te kopen van merken die ze via social media volgen.

En dat is uiteraard interessant om te weten als marketeer. Wie z’n vrouwelijk doelpubliek goed kent en weet welke media ze gebruikt, via welke kanalen ze shopt, enz. kan ervoor zorgen dat zijn merk altijd en overal gezien wordt en verhoogt op die manier zijn kansen om te verkopen aan vrouwen.

Vrouwen gebruiken social media voor verschillende redenen

Vrouwen gebruiken social media niet voor één doel. 10% van de vrouwen gebruikt social media bijvoorbeeld om contact te houden met vrienden en familie, terwijl 37% van de vrouwen via social media op de hoogte willen blijven van promoties, kortingen en acties.

Wil je dus als marketeer vrouwen via social media bereiken en beïnvloeden, dan is het de uitdaging om een marketingstrategie uit te bouwen die op beide doelen gericht is. Vrouwen zullen zich vooral binden aan merken met een gepersonaliseerde strategie en zullen dan ook geneigd zijn hun ervaringen te delen met vrienden en familie.

Demografie speelt een belangrijke rol bij vrouwen en social media.

Onderzoek wijst uit dat veertigers social media hoofdzakelijk via de computer raadplegen, terwijl vrouwen jonger dan veertig hiervoor vooral beroep doen op hun smartphone. Ook full time werkende vrouwen gebruiken vaker hun smartphone voor social media dan huisvrouwen. Hou dus rekening met de demografische kenmerken van het vrouwelijk doelpubliek dat je wil targetten en maak op basis daarvan een doeltreffende campagne.

Vrouwen die actief zijn op social media, zijn ook in het dagelijks leven socialer

Ongeveer 30% van de vrouwen die op social media aanwezig zijn, verklaren dat ze ook in het dagelijkse leven socialer geworden zijn sinds ze lid werden van een online sociaal medium. Dat betekent echter niet dat ze dan minder tijd op social media doorbrengen; hoe meer online contact ze hebben met een merk, hoe meer ze hunervaringen met dat merk met anderen zullen delen.