masjo.online

Social Media in de makelaardij: de do’s en don’ts

By 3 september 2012No Comments

In de makelaardij draait alles om aanbevelingen en relaties. Sociale media zijn een uitgelezen middel om in contact te komen met potentiële kopers en uw naam te verspreiden. Maar hoe maakt u nu het beste gebruik van LinkedIn, Facebook en Twitter? De belangrijkste do’s en dont’s.

DON’T: AANBOD SPAMMEN
Sociale media zijn communicatie- en geen advertentiekanalen. En communicatie is een two way street, dus wees gezellig en reageer ook op anderen. Zomaar het woningaanbod de ether in slingeren, zorgt voor irritatie en is de snelste manier om volgers kwijt te raken. Zorg dus altijd voor een goede mix van aanbod en andere berichten. “Op sociale netwerksites gelden normale omgangsvormen. In de kroeg of sportkantine sta je ook niet alleen maar ‘nieuw in de verkoop’ of ‘in prijs verlaagd’ te roepen”, zegt Jannetta Dorsman, trainer Makelaar 2.0.

DO: MAAK HET PERSOONLIJK
Hoe meer mensen u volgen, hoe meer aandacht. Veel makelaars vinden het een beetje eng, maar een persoonlijke noot in uw berichten maakt het verschil. Laat zien wie u bent en wat u doet. Zo komt u dichter bij mensen en wordt het leuk om u te volgen. Gerben Nijmeijer van Wazzup Software: “Een persoonlijke tekst in de trant van ‘vandaag de ondertekening van een koopcontract, weer twee mensen blij gemaakt’, wekt veel meer sympathie dan een standaardbericht.”

DON’T: ALLEEN UW EIGEN NETWERK GEBRUIKEN
Bestaande contacten weten wel dat u makelaar bent: het gaat er nu juist om níeuwe mensen aan te spreken. Sociale media zijn dé plaats om toegang te krijgen tot het netwerk van een ander – doe dat dan ook. Hiervoor bestaat bijvoorbeeld de tool ‘help mee’ op kijkmijnhuis.nl, die gebruikmaakt van de relaties van de verkoper. “Vrienden van de verkoper brengen de woning onder de aandacht in hun eigen circuit, en degene met de meeste doorgeplaatste berichten wint een prijs”, vertelt Lex Groenewegen van de gelijknamige website.

DON’T: ZO MAAR IETS DOEN
Uiteraard is het goed voorzichtig te experimenteren met Social Media om te ruiken aan de mogelijkheden en het bereik. Waak er echter voor zo maar in het luchtledige te blijven zenden. Beter is het om concrete doelen uit te schrijven; wat wilt u bereiken met Social Media? Wie wilt u bereiken met Social Media? Belangrijk daarbij is ook het kiezen van het juiste communicatiekanaal (zie kader). Analyseer de strategie na een aantal maanden en stel bij waar nodig.

DO: ZORG VOOR NIEUWSWAARDE
Volgers verwachten nieuwswaarde. Dat kunt u bereiken door uw vakkennis te etaleren. “Makelaars kunnen bijvoorbeeld vertellen wat ze allemaal doen om een huis te verkopen en hun mening geven over de politieke actualiteit en de woningmarkt”, aldus Robin Kuip van Realworks. Sociale media zijn ook een prachtig platform om u te presenteren als lokaal expert. Veel volgers wonen in de buurt en zijn erg geïnteresseerd in hun woonomgeving.

DON’T: TE WEINIG UPDATES
Mensen die het interessant vinden om u te volgen, willen zo vaak mogelijk iets van u horen. Een account dat niet bijgehouden wordt, verliest razendsnel zijn aantrekkingskracht. Het heeft dus geen enkele zin om één keer per maand een bericht te plaatsen.

DO: ZOVEEL MOGELIJK LINKS NAAR EIGEN WEBSITE
Plaats zoveel mogelijk links naar uw eigen website of eventueel Funda. Alleen dan kunt u de mensen letterlijk naar u toe halen. Berichten zonder verwijzing zijn als een advertentie zonder telefoonnummer. Aan de andere kant helpen links naar onafhankelijke informatie op andere sites om vertrouwen te kweken.

Welke sociale media?

LINKEDIN
Een zakelijke netwerksite, bevolkt door mensen die deelnemen aan het arbeidsproces en in aanmerking komen voor een hypotheek – voor makelaars dus een relevante groep. Op LinkedIn kunt u zich mengen in vakgerelateerde discussies en laten zien dat u verstand van zaken hebt. Deze site biedt ook ruimte aan aanbevelingen van klanten. Aanmaken van een account is gratis.

FACEBOOK
Van deze gratis netwerksite kunt u zowel zakelijk als privé gebruikmaken. Als mensen uw bedrijf of dienst willen volgen, hoeven ze alleen maar op de knop ëvind ik leukí (Like) te klikken. Vervolgens krijgen ze alle updates van uw pagina te zien. Het is mogelijk om op de bedrijfspagina het complete woningaanbod te plaatsen, inclusief zoekfunctie.

TWITTER
In berichten van maximaal 140 tekens vertelt u waar u mee bezig bent en deelt u interessante nieuwsfeiten of zaken die u zijn opgevallen. Een goede manier om uw naamsbekendheid te vergroten. Aanmaken van een account is gratis.

YOUTUBE
Hier kunt u gratis filmpjes opslaan op uw eigen kanaal. Niet alleen van het woningaanbod, maar ook van uzelf, waarbij u voorlichting geeft over bijvoorbeeld uw woonregio of bouwkundige en juridische zaken.

PINTEREST
Een nieuw sociaal netwerk, speciaal voor foto’s, video’s en andere afbeeldingen. Het aanmaken van een account is gratis. Onder het account vallen verschillende fotoalbums, waar u foto’s van woningen, de omgeving of het interieur kunt plaatsen. Andere gebruikers van Pinterest kunnen deze foto’s weer doorplaatsen in hun eigen album.

[notice]Bron: http://www.vastgoedactueel.nl[/notice]