Facebook heeft het logo met weinig bombarie aangepast en bekend gemaakt met een tweet. Dat is ook niet zo gek, want op Facebook zelf is het logo bijna nergens te zien. In plaats daarvan staat links bovenin een icoontje. Dat icoontje is hetzelfde gebleven. Het ‘like-handje’ is wel aangepast.
Toch heeft Facebook bewust gekozen voor een nieuw logo: het zou beter te lezen moeten zijn op mobiele apparaten. Dat is belangrijk, aangezien de apparaten waar we Facebook op gebruiken steeds kleiner worden. Denk aan de smartwatch. Bovendien moet het nieuwe logo wat ‘vriendelijker’ overkomen, aldus Facebook.
De grootste verandering is de vorm van de ‘a’. Daarnaast zijn de letters iets speelser en is er minder witruimte. Josh Higgins, creatief directeur bij Facebook, vertelt aan Brand New: ,,Toen we het oorspronkelijke logo in 2005 ontwierpen, begon het bedrijf net en wilde we een logo dat volwassen oogde en serieus genomen werd. Nu we een gevestigde naam zijn, wilden we een vriendelijker en toegankelijker logo.”
Hoewel ze tijdens het ontwerpen verschillende richtingen uit gingen, werd uiteindelijk besloten dat geen complete make-over maar slechts een update nodig was, vertelt Higgins.