Luisteren naar je doelgroep op Social Media

Bij de meeste bedrijven is social media al een onderdeel van het marketingplan en de strategie. Het begin van een social media strategie begint met LUISTEREN naar wat de doelgroep op social media zegt. Verdiep je in wat de doelgroep interessant vindt en zoek naar punten waar je op kan inhaken met je eigen verhaal. Interactie met de doelgroep is vele malen belangrijker dan het constant blijven zenden van de boodschap. Met interactie wordt het bereik en de sociale awareness een stuk waardevoller.

Men gebruikt Social Media om contact te onderhouden met vrienden en familie, daarbij spreken ze vrij openlijk over hun problemen, gebeurtenissen en wensen. Ook bevelen ze graag producten, diensten of bedrijven aan, bij hun vrienden en familie. Of plaatsen openbaar een flink boze klacht! Daarom is het belangrijk dat jij als bedrijf zijnde ook daar bent. Gewoon aanwezig zijn (met een openbaar profiel) en luisteren wat men te zeggen heeft over uw branche, sector, merk, bedrijf en misschien wel personeel (klantvriendelijk?) etc.

Luisteren naar wat je volgers te zeggen hebben. Waar zijn ze naar opzoek? Wat doet jou doelgroep? Wat zijn het voor “soort” mensen? Wat zegt men over jou of over je merk?
En als de tijd rijp is, grijp je in en ga je contact onderhouden met je doelgroep. Zo creëer je betrokkenheid of te wel “Social Engagement”. Om vertrouwen en een relatie aan te gaan met je doelgroep op Social Media moet je eerst weten wat hen beweegt. Vervolgens vertel je hen wat ze willen horen en weten.

Er zijn verschillende tools welke je kunnen helpen om te luisteren naar je doelgroep.

Betaalde versies zijn o.a.:

Gratis kan je dat doen via:

Toepassingen waarmee je updates kunt plaatsen en zoekresultaten voorbij laten komen