Klout is een online service die bekijkt hoe invloedrijk je bent op het gebied van Social Media. Op een schaal van 1 tot 100 krijg je een nummer achter je naam, dat aangeeft of je een groentje bent in je werkgebied of een autoriteit. Of je jezelf aangemeld hebt bij Klout of niet, zodra je een Twitter-account hebt dan heb je ook een Klout-score. Maar wat houdt jouw Klout-score in en wat kun je er überhaupt mee?

Klout score

Met Klout is een grote stap gemaakt om de autoriteit vast te leggen. Klout probeert aan de hand van verschillende (sociale) factoren een getal tussen 0 en 100 (Klout-score) te genereren, waarbij 100 de hoogste score in autoriteit is. De factoren die meegenomen worden in de uiteindelijke Klout score zijn:

  • True Reach
    Hoeveel mensen beïnvloed je met je sociale aanwezigheid? Zijn je tweets of Facebook-berichten informatief en interessant genoeg? Hoe ver reikt je invloed op deze social media?
  • Amplification Probability
    Hoe groot is de kans dat anderen iets met je informatie doen, zoals een retweet?
  • Network Influence
    Hoe zit je netwerk in elkaar? Zitten hier ook invloedrijke mensen bij? Beïnvloed je deze invloedrijke mensen?

Net als Google met algoritmes bepaalt of een website relevant is, bekijkt Klout jouw gedrag op sociale media om te zien of je een invloedrijk persoon bent. Word je vaak geretweet, genoemd in tweets en heb je veel volgers, dan pakt jenummer hoger uit. Koppel je naast Twitter ook andere media zoals Facebook en Google+ aan je account, dan zal (in de meeste gevallen) je Klout-score toenemen. Bij Facebook worden dan bijvoorbeeld het aantal reacties op je status en het aantal ‘vind ik leuk’s meegeteld.

Het is uiteraard leuk als je een hoge score hebt, maar wat heb je er aan? Klout deelt zogeheten perks uit. Dit zijn exclusieve producten die je toebedeeld krijgt afhankelijk van het gebied waarop je invloed uitoefent. Bepaalde bedrijven zijn dan namelijk in jou geïnteresseerd. Zie het als een bekende voetballer die gratis schoenen krijgt omdat deze dan veel gezien worden.

Het hebben van een Klout-score heeft niet alleen voordelen. In dit artikel lees je over een sollicitant die dacht de juiste kwaliteiten te hebben maar de baan niet kreeg vanwege een te lage Klout-score. Doordat Klout kijkt naar de onderwerpen waarin je invloedrijk bent (of niet), kan het voor bedrijven interessant zijn om iemand aan te nemen die al een hoge score heeft op dat gebied. Voortaan moet je dus niet alleen opletten of je Hyves- of Facebook-profiel er beschaafd uitziet. Je moet ook nog eens representatief zijn op Klout om voor bepaalde banen in aanmerking te komen. Aangezien ik mijn baan niet kwijt wil, verzoek ik jullie allemaal om mij als de wiedeweerga te volgen op Twitter en schroom niet om alles te retweeten. Mijn dank zal zo groot zijn als mijn Klout-score hoog is!

 

1 reactie op “Klout: wat is het en wat kan je ermee?”

  1. Ik vind Klout absoluut waardevol. Iedere dag kijk ik wel even hoe en wat er gebeurt met hetgeen ik op het www zet, via FB of Twitter. Ik heb al een aantal Perks, dus er zijn bedrijven geïnteresseerd in mij, of in elk geval in mijn diensten. Ik zie wie ik beïnvloed en door wie ik word beïnvloed, dat zijn getallen waar ik wat mee kan. Klout is voor mij een zakelijke tool en ik vind ‘m zeker belangrijk…:-)

Reacties zijn uitgeschakeld.