Facebook heeft weer eens de regels aangepast. Dit keer zijn ze versoepeld. Het is nu nog gemakkelijker  voor bedrijven van elke omvang om een promotie op Facebook te creëren en te beheren. Ik heb er al in vele berichten over gesproken. Wat mag nu wel en wat mag niet in een like-share-win actie op Facebook.

Belangrijkste wijzigingen:

  • Pagina’s kunnen inschrijvingen verzamelen voor een promotie met behulp van een comment of like (naast de traditionele manier met behulp van een app) – like-comment-win;
  • Bedrijven kunnen inschrijvingen verzamelen door mensen een bericht te laten sturen naar de pagina;
  • Promoties binnen en buiten Facebook kunnen de like button gebruiken als stemmechanisme;
  • Winnaar(s) mogen bekend worden gemaakt op de pagina, via de Timeline.

Wat niet wijzigt:

  • Berichten laten plaatsen op mensen hun eigen Timeline of die van hun vrienden is nog steeds verboden. Dit betekent onder andere dat een bericht laten delen als winmechanisme niet volgens de regels is;
  • Mensen mogen niet zichzelf taggen in plaatjes van pagina’s als winmechanisme (tenzij zij het zelf zijn).

Voor veel beheerders is dit een belangrijke wijziging, het geeft ze de vrijheid om (meer) acties te kunnen houden. Er werden natuurlijk al heel veel like-share-win acties gedaan via Facebook. Ik ben bang dat dit er alleen maar meer worden. Of dit een goede zaak is, wat denk jij?