De Facebook pages / bedrijfspagina’s krijgen weer enkele nieuwe goodies die het beheren ervan zouden moeten vergemakkelijken. Zo wordt het mogelijk om Facebook posts vooruit te plannen, posts te plaatsen die niet op je tijdlijn verschijnen en krijgen beheerders de mogelijkheid specifieke toelatingen toe te kennen aan third party apps.
Vooral de twee eerste updates die Facebookontwikkelaar Omid Saadati aankondigde, spreken ons wel aan. Voor webshops kan het bijvoorbeeld handig zijn ‘s middags al een post op te stellen met een promotie die pas vanaf middernacht geldt. Hierdoor moet de beheerder niet tot ‘s nachts wachten om de post op te stellen en te delen…
Scheduled Page posts
Door gebruik te maken van de Pages Graph API kunnen beheerders eenFacebook post inplannen op een tijdstip dat van tien minuten tot 6 maanden in de toekomst ligt vanop het moment waarop de post gemaakt werd. Tot 3 minuten voor het publiceren van de post, kan de post nog aangepast of verwijderd worden. Hiermee neemt Facebook een functie over die third party apps al langer bieden.
Voor bedrijven heeft dit verschillende voordelen. Zo kunnen posts in het weekend en ook ‘s avonds of ‘s nachts verstuurd worden en is men niet afhankelijk van een social media consultant om op het juiste moment de post de wereld in te sturen.
Unpublished Page posts
Nu wordt het pas echt aantrekkelijk. Met de ‘unpublished Page posts’ kan je namelijk posts creëren die niet getoond worden op je Facebook tijdlijn. Deze posts worden als gesponsorde Page posts gezien die dus niet op je tijdlijn verschijnen. Ze komen daarentegen in de rechterkolom tussen de advertenties sponsored stories op de pagina’s van jouw fans. Om unpublished Page posts te creëren, moet je gebruik maken van de Pages Graph API.
Dit maakt het mogelijk om mooi gesegmenteerde marketing acties op te zetten via Facebook die dan precies getarget kunnen worden op de door jou gekozen doelgroepen. Zo vermijd je dat irrelevante boodschappen aan de verkeerde personen getoond worden en kan je de tijdlijn bewaren voor andere (evt. niet-commerciële) content.
Page Admin Permissions
Ten slotte krijgen Facebook beheerders ook de mogelijkheid third party apps specifieke toegang te geven tot bepaalde zaken zoals het beheren van advertenties. Momenteel krijgen third party apps bijna altijd volledige toegang tot jouw profiel waardoor ze onder andere zelf posts kunnen plaatsen op jouw tijdlijn. Met de nieuwe update kan je de beheerders van zulke third party apps toevoegen als beheerder van jouw pagina en die beheerder een rol toekennen zoals bv. de ‘Ads Creator’ waardoor de beheerder enkel advertenties kan creëren en Insights kan bekijken.
De specifiekes ‘Roles’ en daar aan gekoppelde toelatingen kan je op de Facebook Developer pagina’s lezen.
Mooie updates dus voor bedrijven en beheerders van Facebook pagina’s. Zijn er nog updates die volgens jou ontbreken? Laat het ons dan zeker weten!
Ik wil geen verzoekjes meer van spelletjes