Even terug naar het begin.

Bent u als ondernemer het overzicht ook volledig kwijt en laat u zich (onbewust) gek maken door de waan van de dag? Twitter, Facebook, Youtube, heeft u dat echt allemaal nodig? Waarschijnlijk niet. 

Soms is het goed om gewoon eens even stil te staan bij uw huidige situatie en uw doelen. Het zorgt voor een gezonde focus waardoor u uw aandacht kunt richten op de juiste zaken. Een marketingplan (hoe klein of groot ook) begint met een stappenplan.

Denk eerst aan de kern; waarom zou uw doelgroep voor uw product of dienst moet kiezen? Daarna gaat u pas kijken welke middelen geschikt zijn om die boodschap uit te dragen.

Er zijn honderden manieren om uw doelen te bereiken. Maar die zijn niet allemaal geschikt voor uw doelgroep.
Voorbeeld stappenplan als uw doel is om meer klanten te krijgen:

Stap 1: stel uzelf de vraag “Wat kan ik mijn klanten bieden en waarom zouden ze voor mij moeten kiezen?” Het antwoord daarop is de basis van uw marketingboodschap.
Stap 2: beantwoord de vraag “Waar kan ik mijn (potentiële) klanten vinden?” Het antwoord daarop is de basis van uw marketingstrategie.

Door een stappenplan te volgen, voorkomt u dat er verkeerde beslissingen genomen worden. Zoals deze fouten:

Fout 1: marketingmiddelen willen inzetten die (nog) helemaal niet relevant zijn.
Voorbeeld: “We moeten iets doen met Twitter.”, terwijl het grootste deel van de doelgroep helemaal niks met Twitter doet.

Fout 2: een advertentie willen plaatsen omdat u denkt dat dat een slimme strategie is.
Een advertentie is echter een middel. En een marketingmiddel is het resultaat van een strategie.

heb jij Marketing fouten gemaakt? Wil je deze met ons delen?