Als men als bedrijf een zekere visibiliteit wilt verkrijgen op Facebook dan moet men zeker een goed uitgewerkte strategie hanteren. Een veel voorkomend onderdeel van een Facebook marketing strategie is de Facebookwedstrijd. Dit is dan ook een zeer goede manier om in korte tijd veel verkeer en likes te genereren naar een Facebook bedrijfspagina.
Maar dat betekent niet dat je op Facebook zomaar om het even welke wedstrijd mag opzetten en prijzen mag weggeven aan deelnemers. Facebook heeft immers een strikte regelgeving als het op dit soort van wedstrijden aankomt. En als de regels niet worden nageleefd, loopt men de kans dat een fan- of bedrijfspagina wordt verwijderd van het sociale netwerk en een bedrijf een ban krijgt van het sociale netwerk. Goed opletten dus…
Een wedstrijd of promotieactie is voor Facebook een actie waarbij de winnaar een prijs van monetaire waarde krijgt. Als dit het geval is, dan moet men rekening houden met de opgestelde regelgeving van Facebook. We zullen hier kort de regels overlopen zodat je zeker geen problemen krijgt met Facebook.
1. Apps op Facebook.com
Bij het opzetten van een wedstrijd of promotieactie moet men er rekening mee houden dat deze wordt georganiseerd binnen Apps on facebook.com. Dit kan op de Facebook canvas page of tussen de page tabs aan de linkerkant van de bedrijfspagina.
2. Eigen verantwoordelijkheid
Als organisator van de wedstrijd ben je verantwoordelijk om de deelnemers duidelijk te maken dat Facebook de promotieactie niet sponsort, ondersteunt of verantwoordelijk is voor eender welke klacht over de actie.
De deelnemer moet ook een duidelijke verklaring te lezen krijgen waaruit blijkt dat opgegeven gegevens van de deelnemer niet naar Facebook gaan maar naar het bedrijf dat de actie heeft opgesteld. Daarom raden wij jullie ook aan een duidelijk wedstrijdreglement op te stellen. Dit dient dat niet alleen voor Facebook maar kan ook voor jou als organisator dienen om je in te dekken tegen klachten achteraf.
3. Gebruik geen Facebook brands of features
Het is ten zeerste verboden om Facebook features te gebruiken om mensen te laten deelnemen aan de wedstrijd. Zo zou een gewone like van een pagina niet mogen betekenen dat een deelnemer ingeschreven is. De Like-button mag ook niet gebruikt worden om mensen te laten stemmen op polls of producten.
Het is ook verboden om mensen aan te zetten om speciaal voor de actie een Facebookprofiel aan te maken. Een wedstrijd mag dus enkel gericht worden aan reeds bestaande profielen.
Gebruik in je actie geen branded afbeeldingen of termen die eigen zijn aan Facebook. Dit maakt Facebook duidelijk in zijn Brand usage guidelines.
Als men op het einde van de wedstrijd de winnaar bekend wilt maken, dan mag dit niet via een Facebookbericht, -post, -comment.
4. Prijzen uitdelen
Aan het uitdelen van de prijzen zijn er ook een aantal regels verbonden. Zo moet de winnaar zijn gekozen op basis van een bepaalde skill of andere maatstaf.
Iedereen die wel vaker deelneemt aan een Facebook wedstrijd zal wel raar opkijken als men de regels leest. Want we komen wel vaker wedstrijden tegen die ingaan tegen enkele van deze regeltjes. Zo wordt de like-button wel vaker gebruikt als inschrijving of worden winnaars gewoon in een Facebook comment bekendgemaakt.
Wij raden iedereen echter aan om deze regels goed te volgens want de gevolgen van een Facebook ban voor een bedrijf kan niet opwegen tegen het voordeel dat je haalt uit de likes die een wedstrijd met zich meebrengen.
Blijkt dat ik me er niet altijd aan heb gehouden. Tja klant is koning. Toch maar eens scherper op zijn. thanks
Informatief, nuttig en…helaas verrassend. Had zeker nooit bedacht dat de uitslag niet via Facebook bekend mag worden gemaakt! Dat lijkt zo logisch om juist wel te doen..
Pingback: Hoe je 1000 Facebook likes krijgt in 6 stappen! - MASJO