Plots dook ‘content’ naar boven uit het niets als een hot item. Tot voor kort gaven bedrijven hier niet echt om. Een website met een overzicht van producten, bedrijfsinformatie en persmateriaal was voldoende. Nu verwacht de consument echter heel wat anders. Mede dankzij sociale media worden video’s, afbeeldingen en opinies sneller verspreid en kunnen bedrijven zich dankzij content marketing beter profileren.
Een rendabele content strategie uitwerken, is niet voor de poes. Er bestaat geen script dat zegt hoe je die moet opstellen of uitvoeren. Verschillende projecten vragen om een andere aanpak.
Content als middel
Content is in de eerste plaats een middel om een doel te bereiken; meer conversies, hogere visibiliteit, meer media-aandacht, leads genereren,… Alvorens men start met een blog of video-opnames kan men best oplijsten wat men hiermee wil bereiken. Retailers die een blog opzetten, met recepten, tips, enz. doen dit niet zomaar. Hiermee willen ze klanten aantrekken, laten zien dat ze een expert zijn in de sector, …
Meerwaarde voor de lezer
Anderzijds moet content ook een meerwaarde bieden voor de lezer of degene die een filmpje bekijkt. Geef de consument waar hij naar zoekt en geeft dit in de juiste vorm. Bedrijven die zich bewegen in nichemarkten kunnen lezers zeer specifieke informatie aanbieden over hun vakgebied.
Verschillende ondernemingen gaan ook creatief om met hun bedrijfsinformatie. Zo zette Microsoft filmpjes enblogartikels online van/over hun medewerkers om zo personeel aan te trekken.
Consument staat centraal
Mission statements, moeilijke woorden, technische jargons,… dat is niet wat een bezoeker naar uitkijkt wanneer hij een website bezoekt. Narcistische content mag men ook achterwege laten! Bezoekers willen meestal gewoon duidelijke informatie of informatie die enige entertainende waarde bezit.
Meer dan tekst
Tekst is vaak de meest voor de hand liggende vorm waarmee men mensen wil bereiken. Toch zijn er nog veel meer mogelijkheden, zoals video en afbeeldingen, die men gemakkelijk kan delen verschillende social media kanalen. Als bedrijf moet je gewoon de kosten-batenanalyse opmaken. Video-content is duurder, maar als die succesvol is, zal die ook veel opleveren.
De Britse webshop Asos is hier een toonvoorbeeld. Zij verspreiden zowel video, afbeeldingen als tekst op hun site. Natuurlijk is het voor een mode shop veel gemakkelijk om dit te doen dan voor merken die zich eerder situeren in technische vakgebieden. Toch slagen ook merken zoals AVEVE er in om een leuke content mix te presenteren. De retailer verspreidt op haar website zowel tips voor tuin, dier en thuisbakken en toont haar expertise in de vorm van filmpjes.
User-generated content
Vroeger communiceerden enkel professionals over brands. Nu willen consumenten zelf hun bijdrage leveren.User-generated content heeft zowel voor- als nadelen. Enerzijds kan zulke content schade toebrengen aan het bedrijf, maar anderzijds – indien goed gemonitord – is het een goedkope manier van content creatie. Spoor mensen aan om foto’s in te sturen gerelateerd aan jouw diensten of producten of vraag gastbloggers om een artikel te schrijven.