Adverteren op Linkedin
Adverteren op Linkedin is duurder dan adverteren op bijvoorbeeld Facebook. Daar waar een lead op Facebook 2 euro kost, kan dit op Linkedin oplopen tot 20 euro. Maar laat dit je vooral niet tegen houden om te adverteren op Linkedin.
Net zoals Facebook heeft Linkedin ook een Pixel. De Linkedin Insight Tag wordt deze genoemd. Dit is een stukje code (dat je op je website plaatst) waarmee je meer inzicht krijgt in het gedrag van de bezoekers en de prestaties van jouw Linkedin advertenties. Die actie kan het bekijken van je doelpagina (key page view) zijn. Maar ook inschrijvingen voor een nieuwsbrief of aanmeldingen voor een event kunnen als conversies geregistreerd worden. Met andere woorden, de LinkedIn Insight Tag is een cookie.
Een advertentie op Linkedin maken
Zoals je ziet in onderstaande afbeelding, kies je eerst je doel (Awareness, Consideration of Conversions) en daarna je doelgroep. Vervolgens kies je het advertentietype, plaatsing, budget en conversies.
Een doelgroep samenstellen voor Linkedin advertentie
Linkedin biedt uitgebreide opties om een doelgroep te definiëren. Het enige vereiste kenmerk is de locatie waarbinnen je de campagne wilt weergeven. Daarnaast kun je de doelgroep van jouw campagne verder verfijnen op basis van functietitel, branche, opleidingen en demografische gegevens. Jouw doelgroep moet minstens 1000 profielen bevatten om de campagne te kunnen activeren.
Naast deze standaard opties kun je de campagne ook richten op personen die de website eerder hebben bezocht of - nog specifieker - op personen die daar een specifieke actie hebben uitgevoerd. Om dit te kunnen doen moet de Linkedin Insight Tag op jouw website staan.
Wanneer de campagne van start gaat, begint het echte werk: het meten, evalueren en optimaliseren van advertenties én het binnenhalen van nieuwe klanten!
Keuze van soort Linkedin advertentie
Na het bepalen van de doelgroep is het tijd om het soort Linkedin advertentie te kiezen. Onderstaand zijn de mogelijkheden.
Linkedin advertenties beheren
Zodra je adverteert, op welk platform dan ook, is het belangrijk dat je jouw advertenties in de gaten houdt. Als je dit niet doet, weet je niet welke resultaten ze opleveren. In de ‘Ad Manager’ van LinkedIn zie je in een overzicht hoe jouw advertentie campagnes presteren. Door op een campagne te klikken, zie je hoe de advertenties individueel presteren. De statistieken geven aan wat de ‘click through rate’ (CTR) en ‘cost per click’ (CPC) van jouw advertentie is. Daarnaast zie je ook hoeveel je totaal uitgeeft aan de advertenties. Een CTR geeft een goede indicatie of jouw advertentie goed getarget is. Als je een goede targeting hebt, kun je jouw advertentie relevant maken voor die doelgroep en krijg je een hogere CTR. Is dit niet het geval, dan dien je een andere targeting in te stellen of de advertentie aan te passen.