Ondernemers willen hun onderneming zowel online als offline onder de aandacht brengen. De inzet van content marketing binnen hun strategie kan daarin uitkomst bieden, mits deze goed wordt uitgevoerd. In dit artikel leggen we uit wat content marketing precies inhoudt en hoe u dit kunt toepassen: 7 tips voor een content marketingstrategie.
Wat is content marketing?
Content marketing is een specifieke marketingtechniek voor het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle content. Het voornaamste doel? In eerste instantie een bepaalde doelgroep aanspreken door content te verspreiden onder de doelgroep en deze vervolgens stimuleren tot het nemen van een bepaalde actie. Denk bijvoorbeeld aan het retweeten van een artikel op Twitter.
De kracht van content marketing is dat u communiceert met (potentiële) klanten, zonder dat u een direct verkooppraatje houdt. Dit wordt ook wel ‘non-interruption marketing’ genoemd en is het tegenovergestelde van tv-reclames en kranten advertenties. Met content marketing probeert u een oplossing te bieden voor bestaande problemen die bij uw doelgroep leven. Het is de bedoeling dat u deze oplossingen verpakt in waardevolle content.
Content marketing zal echter alleen slagen als u waardevolle content creëert en deelt. Sommige bedrijven zien hier nog niet de meerwaarde van in, zowel qua tijd als budget. Vaak wordt in die gevallen besloten om dan maar minder relevante content te promoten of zelfs helemaal geen content te creëren. Mocht u geen tijd hebben om zelf content te produceren, overweeg dan om dit uit te besteden aan een freelance tekstschrijver of extern bureau.
Wat is content?
Sommige ondernemers zullen zich wellicht afvragen wat nou eigenlijk onder content wordt verstaan. Heel makkelijk: denk aan alles wat u creëert en waarmee u (potentiële) klanten en relaties iets probeert bij te brengen. Hieronder staan een aantal vormen van content die u regelmatig kunt gebruiken:
- Artikelen
- Case studies
- Interviews
- Afbeeldingen
- Infographics
- Infographics
- Video
- Nieuwsbrieven
- White papers
- Ebooks
U moet ook op dit gebied wel altijd goed voorbereid te werk gaan. Hieronder vindt u daarom een concreet stappenplan voor het opstellen van een goede content marketing strategie.
1. Stel doelstellingen vast
De eerste stap is om na te denken over de doelen die u wilt halen, want de stappen die u hierna neemt zijn daarvan sterk afhankelijk. Doelstellingen kunnen onder meer zijn:
- Naamsbekendheid
- Betere online vindbaarheid
- Het verkrijgen van relevante links
- Meer verkeer of leads naar uw website
2. Bepaal uw doelgroep
Nu u uw doelstellingen heeft vastgesteld, kunt u de doelgroep gaan bepalen. Dit is een essentiële stap, omdat u zo erachter komt welke content en communicatiekanalen in aanmerking komen. Nog altijd is dit een van de meest gemaakte fouten bij startups. Denk daarom goed na over waaraan uw doelgroep behoefte heeft. Als uw doelgroep bijvoorbeeld niet actief is op Facebook, heeft het weinig zin om op dat platform acties te organiseren.
3. Besteed aandacht aan contentcreatie
Nu is het tijd om daadwerkelijk content te gaan creëren. Stel vast welke vragen of problemen er leven bij uw doelgroep en koppel hier onderwerpen aan. Speel daarbij bij voorkeur in op actuele of terugkerende thema’s. Het is raadzaam een planning te maken, zodat u wanneer u welke content gaat publiceren. Tip: verwerk in de content zoekwoorden waarop u graag in (bijvoorbeeld) Google gevonden wilt worden. Content marketing draagt ook namelijk bij aan uw online vindbaarheid.
4. Publiceer de content
Content bereikt uw doelgroep niet vanzelf. Breng daarom – voordat u daadwerkelijk content gaat publiceren – eerst de markt in kaart. Welke websites bezoekt uw doelgroep regelmatig? Welke websites publiceren vergelijkbare content? Wie worden op deze platformen als autoriteit of expert beschouwd en hoe kunt u daar een waardevolle bijdrage aan leveren?
5. Verspreid de content
Het verspreiden van content vindt via verschillende kanalen plaats. Via uw eigen website bijvoorbeeld, bepaalde platformen binnen uw branche of social media. Heeft u ergens waardevolle content geplaatst? Breng deze pagina dan vervolgens via social media onder de aandacht bij uw doelgroep. Heeft u bijvoorbeeld visuele producten, overweeg dan de inzet van Pinterest. Zodoende heeft u iets nuttigs te melden aan uw netwerk en zullen zij weer eerder geneigd zijn om dit te delen met hun collega’s, vrienden en andere volgers.
6. Ga de dialoog aan
Wanneer uw content eenmaal op een platform staat en u deze onder de aandacht heeft gebracht, kunt u de interactie aangaan met uw doelgroep. Wat vinden zij van uw content, lost het hun probleem op? Als mensen reageren op uw content, geef dan altijd tijdig antwoord. Reageer daarnaast op content van anderen, waarin u (indien relevant) verwijst naar uw eigen publicaties.
7. Evalueer uw activiteit
U wilt op den duur natuurlijk wel weten wat al die inspanningen hebben opgeleverd. Bepaal daarom al aan het begin wat u gaat meten. Dit is vaak afhankelijk van de doelstellingen die u uzelf heeft gesteld. Denk daarbij aan het aantal unieke bezoekers of pagina weergave, de keren dat uw content is gedeeld of de reacties die u heeft gekregen. Houd er rekening mee dat het evalueren van uw content marketing-inspanningen een onafgebroken proces is, waarbij u steeds kijkt of het nodig is om uw huidige strategie te optimaliseren.
Bij contentmarketing draait het vooral om de kwaliteit van de content en daarbij is frequent publiceren verstandig. Wanneer je je aandacht besteed aan de kwaliteit van de informatie die je verspreid, gaat dit in je voordeel werken. Wanneer de content aansluit bij de doelgroep zullen ze vaker terugkomen naar jouw website en kun je een relatie opbouwen door middel van de content die je verspreid.
Dit in tegenstelling tot content marketing waarmee je de doelgroep juist die informatie geeft waar ze behoefte aan heeft. Dat maakt content marketing tot een krachtig communicatie instrument waar eigenlijk geen enkel bedrijf meer buiten kan. Middelen die kunnen worden ingezet zijn o.a. gedrukte of online nieuwsbrieven, blogs, white papers, email, evenementen, webcasts/webinars, magazines etc.